Прочетен: 12540 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 22.03.2010 01:00
ЗА ОЦЕНКА НА УЧЕНИЧЕСКИ ТЕКСТ ОТ ТИПА СЪЧИНЕНИЕ РАЗСЪЖДЕНИЕ
ПРЕПОРЪКИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ:
ОЦЕНКА ОТЛИЧЕН: Умение за създаване на цялостен, логически последователен текст, адекватен на поставения в заглавието проблем. Въведението вярно насочва към проблема и поставя темата. Ясно изразена, пълна и точна теза. Подходящ подбор на художествени факти от творбата. Умение за смислово обвързване на композиционните и структурните елементи на ученическия текст. Логически последователно и целенасочено изведени аргументативни микротекстове (подтези), обосновани посредством убедителни, задълбочени разсъждения, подкрепени от литературния текст (цитати и/или преразказ с функция на илюстрация на аргумент) и изградени върху него. Показани знания и проявени умения за работа върху текстовите структури, структурните елементи на художествения текст и фигурите на езика. Овладени основни правописни и пунктуационни норми. Незначителни пропуски в езиковата култура.
ОЦЕНКА МНОГО ДОБЪР: Логически последователен и цялостен текст, адекватен на поставения проблем. Тезата (частична или цялостна) е вярно насочена към основните моменти, върху които се гради аргументацията. Целенасочен подбор на художествени факти. Умение за композиране и структуриране на ученическото съчинение. Верни, точни знания, но недостатъчни разсъждения. Точно и вярно позоваване на литературния текст. Баланс между рационално и емоционално отношение към художествените факти. Познаване на литературната терминология, свързана с жанра, текстовите структури и структурните елементи на художествения текст. Стилово уместен изказ. Отделни правописни и пунктуационни грешки.
ОЦЕНКА ДОБЪР: Логически последователен текст, но липсва ясно заявена теза. Недостатъчно целенасочен и съобразен с поставената тема избор на художествени факти на творбата. Аргументите не са задълбочени и стойностни. Знанията върху текстовите структури и структурни елементи са крайно повърхностни. Не е използвана литературна терминология. Добра езикова култура и умение за графично оформяне на ученическия текст. Повторения, стилови неточности и стилово неуместни думи и изрази.
ОЦЕНКА СРЕДЕН: Създаден е текст, но той не е подчинен на темата в заглавието. Не е изразена теза по поставения проблем. Не е направен подходящ подбор на художествените факти. Съжденията не показват разбиране и вярна интерпретация на литературния текст. Липсва аргументация. Няма наблюдение върху структурните елементи, художествените похвати и фигурите на езика. Неовладени книжовни норми. Груби правописни, пунктуационни и стилистични грешки.
ОЦЕНКА СЛАБ ДВЕ: Не е създаден смислово единен и езиково свързан текст. Проявена е явна некомпетентност.
АЛГОРИТЪМ
за изготвяне на съчинение разсъждение по литературен проблем
1. РАБОТА ВЪРХУ ЗАГЛАВИЕТО
а/ откриване на ключовата дума в заглавието /ако се налага, ключовата дума се тълкува/
б/ откриване на скрития в заглавието въпрос, ако темата е формулирана като израз или цитат
в/ определяне насоката на разсъждения
г/ определяне на художествените факти от текста, върху които ще се разсъждава
2. РАБОТА ВЪРХУ ТЕЗАТА
а/ що е теза - пряк, конкретен, пълен, но сбит отговор на поставения проблем
б/ МОЗЪЧНА АТАКА
1 вълна - нахвърлят се във вид на изрази всички идеи и хрумвания по поставения проблем, работи се по правилото: ”Няма глупава идея, всяка идея е добре дошла.” - времетраене 5 – 8 минути
2 вълна - обработка на идеите от първата вълна:
-- премахват се идеите, които не са свързани с темата
--- групират се идеите по степен на близост
--- оформя се основната мисъл за всяка група идеи
времетраене-10-15 минути
в/ написва се тезата от основните мисли за всяка група идеи
3.РАБОТА ВЪРХУ УВОДА
а/ уводът е въведение по поставения проблем и свързва заглавието и тезата
б/ примерна схема на увода
4.РАБОТА ВЪРХУ ДОКАЗАТЕЛСТВОТО
А /изработва се план въз основа на мозъчната атака—планът се състои от същите части като тезата, но към всяка точка се вписват художествените похвати и епизодите от творбата
б/ по плана се пише доказателството
5.РАБОТА ВЪРХУ ЗАКЛЮЧЕНИЕТО
а/ заключението е обобщителен извод от написаното съчинение в нов аспект
б/ примерна схема за заключение
6.ПРОВЕРКА И РЕДАКТИРАНЕ НА СЪЧИНЕНИЕТО
Никове за skype
Трансформиращ преразказ от името на геро...